Kailā maha (Маха обнажённая, The nude maja (La maja desnuda)) - ir viena no plaši pazīstamajām slavenā spāņu mākslinieka Fransisko Goijas gleznām, kas tapusi XVIII gs. beigās Spānijas premjera Manuela Godoja privātā pasūtījuma rezultātā (tolaik aktu gleznošana tika uzskatīta par noziegumu). Pasūtītājs bija iecerējis gleznas novietošanai speciālu kabinetu - kopā ar citiem "plikajiem" modeļiem. Eksistē arī Goijas gleznotā identiskā "Apģērbtā maha", turklāt tolaik klīda baumas, ka par modeli māksliniekam kalpoja slavenā (un visai izlaidīgā) aristorkārte - hercogiene Kaetāna Alba. Glezna iedvesmojusi virkni citu mākslinieku, starp tiem bija viens no impresionisma pīlāriem Eduards Manē, kura gleznā "Brokastis zālienā" tāpat ir kails modelis, kas izskatās pilnīgi mierīgi saģērbto vīriešu vidū. Savā laikā "kailajai mahai" pārmesta īpaša nekautrība, ar kuru viņa - bez jebkādiem pārsegiem un vīģes lapām - raugās skatītājos. Mūsdienu latviešu gleznotāja Frančeska Kirke, kura pazīstama ar savu vēlmi padarīt pagājušo gadsimtu slavenības, varoņus un skaistules - tēlotās mākslas šedevru personāžus - mūsdienām tuvākus, savai pēdējai personālizstādei izvēlējusies spānisko nosaukumu "La Fiesta", un viņas traktējumā Kailās mahas ķermenis ir klāts ar tetovējumu, turklāt īpašu, proti, tās ir slavenās Valensijas mežģīnes. 1. attēlā - Frančesko Goja"Kailā Maha"", 1797-1800, Prado muzejs, Madride |